THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

La Frog

03 april, 2010

Höj straffen!

Läser på AB om en liten flicka som utsatts för sexuella övergrepp igår. Tycker att det är så jäkla sjukt att förövarna kommer undan så lätt med. Även om jag då absolut inte håller med Beatrice Ask om att hänga ut folk - oskyldiga som skyldiga - så anser jag att straffen måste höjas för de dömda! Ja, du ska vara oskyldig tills motsatsen är bevisad. Men det måste läggas större resurser på att få fatt i den här typen utav gärningsmän. Man måste kunna känna sig trygg i sitt hem! Man måste få kunna känna sig säker på lekplatsen! Man måste kunna ta sig hem ifrån spårvagnen/bussen/parkeringen utan att behöva springa med hjärtat i halsgropen! Tryggheten börjar kännas som ett vagt minne när jag talar med vänner som inte vågar gå hem för att gatubelysningen inte fungerar längs med gatan de bor på. Själv envisas jag med att ringa till min sambo varje gång jag kliver av vagnen och börjar min färd upp för backen till vårt hem efter att en ung kvinna blivit överfallen just där ett par veckor tillbaka.
om det läggs mer resurser på att fånga in gärningsmännen i alla dessa övergrepps- och överfallsbrott och straffen höjs, så kanske, kanske, gärningsmännen (äcklena) tänker till lite eller åtminstene avskräcks något. Diskussionen kring kemisk kastrering av pedofiler som ohumant känns mer och mer orelevant ju fler som slipper undan. Ju fler barn som utsätts.

Filmen 'Bastard out of Carolina' ('Horungen på svenska', men gillar inte den titeln) är en film värd att se. Själv klarade jag se den 1 gång och sedan aldrig mer. Den har satt sina spår i ett inte redan spårfritt sinne.

1 kommentarer:

Mikaela sa...

Som om det inte vore nog läser läser jag vidare på AB om ett TV-spel vid namn Rapeplay som går ut på att leta upp kvinnor och våldta dem. Eh, vilken IQ-befriad idiot kan komma upp med något sånt här? Ett övningsspel för blivande våldtäcktsmän? Seriöst?!