THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

La Frog

14 september, 2008

Madrid 2008

Tisdag kväll - Regnet öser ner och bildar floder på de vindlande små gatorna. Och hagel stora som cocktailtomater störtar mot marken. Men detta hindrar oss inte från att ta en barrunda i de gamla kvarteren i närheten av Puerta del Sol.

Onsdag - Sitter på en cerveceria i ett stort affärsområde i norra Madrid. Läppjar lite på min CocaCola (som en vänlig man hjälpte mig att beställa från den icke eneglsktalande kyparen) och iaktar de fina affärskvinnorna som står och kedjeröker över en kopp kaffe i baren. Trots att det står askfat strategiskt utplacerade över den långa bardisken i marmor, askar och fimpar de sina dyra märkescigaretter direkt på golvet där de står. Fina affärskvinnor som inte lärt sig att inte prata med mat i mun. I deras sällskap finns en man - välklädd i pressad beige kostym - som står och väger på klackarna. Väntar bara på nästa mobilsamtal så att han kan kila ut på gatan - bort från denna skrävlande flock barracudas.

Torsdag de diablo - Medans jag sitter i lugnan ro på balkongen och läser i min bok - där en pojke just får en kniv att flyga mot sin styvmors hals med vad som verkar vara bara tanken - leker pequeño diablo med gardinen i sovrummet så att den välter ner den himmelsblå bordslampan i golvet med ett kras. Jag schasar ut honom genom att stänga ute vinden och sopar upp glassplittret från glödlampan.
Senare på kvällen anländer vi med metron till Puerta del Solpequeño diablo smyger sig in i mitt öga och gör en spricka i min lins. Så i nattens mörker står vi där, jag och min vän, och försöker pilla ut linsdelar ur mitt öga.
Efter några (halvblinda) barbesök beslutar vi oss för att ta nattbussen hem. Men pequeño diablo lägger beslag på bussen så att den turen uteblir och låter oss stå på Calle Gran Vía i septembermörkrets sjunkande kyla och invänta nästa nattbuss.
Men vi lyckas att arbeta runt pequeño diablo genom att helt enkelt ha superkul och ignorera honom totalt! Muahahaha! Fruktiga drinkar serverade ur rykande vulkaner och gratis sangria till höger och vänster. Kan det bli bättre?? :)

Fredag - Sitter vid gaten och väntar på flyget till Göteborg. Utanför fönstret ses kullarna bortom Madrids flygplats bölja i värmen från alla flygplan. Det ska bli skönt att komma hem. Men jag kommer ändå att sakna denna underbara stad. Känns som om det finns så mycket mer att se här. Så mycket mer att se utav hela Spanien.
Nu drar gaten in sin överdimensionella snabel och ett Wind Jet-plan backas ut med hjälp av en mycket tillplattad bil. Next på tur borde vara det Ryan Air-plan som ska ta mig hem till Göteborg. Kanske är det just det planet som landar där borta?5 minuter kvar tills det är ombordsstigning...

0 kommentarer: