THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

La Frog

18 april, 2008

Warm-up

Så var det då min tur att hålla i uppvärmningen till dansen på söndag. Och naturligtvis sprang de små grå cellerna - som Hercule Poirot skulle säga - och gömde sig. Och kvar står jag - utan några små grå celler - och undrar hur fasiken jag ska pussla ihop en bra uppvärmning för gruppen. Naturligtvis kan jag ju en massa övningar. Men jag vill ju ha ett slags flöde genom dem. Jag har fått igång en bra början. Men sen blev det liksom stopp. *suck* Men jag ska nog få till det till sist. Hmm, hoppas jag... Haha, får väl improvisera väl där annars.

Vi håller föresten på med en Saiidi-koreografi för tillfället. Måste ju erkänna att jag fått in den sådär. Men så har jag ju inte låten hemma heller. Ska (förhoppningsvis) få den på söndag. Nej, jag måste få den på söndag! Det ser ut som om vi kommer att uppträda med den här Saiidin på Kardemummas sommarfest om en månad. Och man vill ju inte skämma ut sig alldeles!
Saiidi är föresten en Egyptisk käppdans. Den kommer från bönderna i Upper Egypt och dansades från början av männen. Men idag dansar även kvinnor denna dans. Den är i grunden mer folklig och energisk - liksom studsig - än de andra stilarna inom Orientalisk dans. Käppen som användes förr var herdens vanliga kamelkäpp eller vandringstav. Den svingas och snurras under dansen och slås även med i marken eller hålls still för t.ex. en slags markering. I en variant av Saiidin - Tahtib - använde männen käpparna i kamp mot varandra för att då visa upp sin styrka.

0 kommentarer: